10 powodów dla których warto jeść owoce

Słodkie, soczystke, kwaśne owoce. Jak to możliwe, że niektórzy ich nie lubią, nawet nie sięgają po nie. A przecież to sama dobroć, najlepsza, najzdrowsza słodycz.  Znam te wszystkie zasady, które mówią nam, aby owoce jeść głównie rano, do południa, bo to przecież cukier itp. itd.  Jednak moim zdaniem lepiej już skubnąć trochę winogronka, grejpfruta czy nektarynkę niż objadać się ciastkami lub chipsami. Uwierzcie mi, ja uwielbiam smak słodki, kocham owoce i czasami nie umiem się opamiętać- zjadam całą taką miskę jak na zdjęciach na raz. 😀 Najedzona- do granic możliwości. Jednak zaskakujące jest to, że Polacy nie jedzą owoców i warzyw. Ja rozumiem, że dawniej, kiedy nic nie było w sklepach to nie było również możliwości jeść takich dobroci. Ale teraz?! Co prawda my Polacy z reguły bardziej lubimy owoce niż warzywa ( no oprócz ziemniaków i cebuli, bo wiadomo… 😀 . Niestety, mimo że chętniej wybieramy już te owoce to nadal częściej sięgamy po  czekolady, cukierki czy jakieś ciasta. A przecież to taka dobroć i do tego tyle korzyści zdrowotnych. Dziś chciałabym Was przekonać, że warto jeść przynajmniej te trzy zalecane przez WHO porcje owoców dziennie. Przedstawiam Wam 10 powodów dla których warto jeść owoce.

1. WSPOMAGAJĄ TRAWIENIE I POMAGAJĄ OCZYŚCIĆ ORGANIZM Z TOKSYN

Owoce zawierają duże ilości błonnika, który jest sprzymierzeńcem dla naszego brzuszka – wspomaga metabolizm, reguluje procesy trawienne oraz pomaga oczyścić nasz organizm z toksyn. Nie bez powodu wiele diet oczyszczających opartych jest na sokach owocowo-warzywnych. Już jedna szklanka soku dziennie pomaga nam pozbyć się szkodliwych substancji z organizmu. Z kolei jeśli chodzi o owoce w czystej postaci to najlepiej sprawdzą się te jagodowe.

2. POPRAWIAJĄ ODPORNOŚĆ

Zbliżają się zimne dni, jesienne przeziębienia oraz „Winter is coming” więc trzeba zadbać o swoją odporność. Kiedy nasza odporność wystawiona jest na próbę to z pomocą przychodzi słynna witamina „C” , która sprawia, że ściany komórek są trudno dostępne dla bakterii, a podczas choroby pobudza namnażanie się białych krwinek. Najbogatszymi w te witaminy będą owoce takie jak: truskawki, maliny grejpfrut czy pomarańcze.

3. NAWODNIENIE ORGANIZMU

Jak wiadomo organizm człowieka składa się głównie z wody. Przykładowo:
– ciało 75% wody
-krew 92% wody
-kości 22% wody
-mięśnie 75% wody
-komórki mózgowe 82% wody
-mózg 86% wody

Już niewielki spadek wody z organizmu powoduje, np. : bóle głowy, swędzenie i suchość skóry, niestrawność i zgagę, problemy z koncentracją czy uczucie zmęczenia. Dlatego trzeba pić wodę, ale również jeść owoce! 🙂 Wiele z nich składa się głównie z wody, np.: arbuz, melon czy soczyste odmiany jabłek.  Jedzmy je szczególnie latem oraz rano gdy po nocy jeśmy mocno odwodnieni.

4. SPOWALNIAJĄ PROCES STARZENIA

Jeżeli chodzi o procesy starzenia, to przede wszystkim warto jeść owoce bogate w wit. E (kiwi, jagody) , beta-karoten (mango, morele, melon, nieco w mniejszym stopniu brzoskwinie i śliwki) oraz rutynę( antyoksydant obecny w owocach aronii czy figach), ponieważ spowalniają one powstawanie wolnych rodników, które powstają w procesach metabolicznych. Warto również sięgnąć po owoce zawierające witaminę „A” i „C” ujędrniające naszą skórę.

5. SĄ ŹRÓDŁEM DOBREGO CUKRU

Owoce są przepyszne i przesłodkie. I to właśnie po jakiś soczysty owoc sięgnijmy, gdy mamy ochotę na coś słodkiego. Nie zawierają one przynajmniej szkodliwej dla naszego zdrowia sacharozy, lecz zdrową fruktozę. Zdecydowanie obniżamy w ten sposób ryzyko wystąpienia cukrzycy, ponieważ nie ma tego skoku cukru. Zamiast niezdrowych przekąsek sięgnijmy po owoce lub zróbmy zdrowe słodycze, np.: czekolada z daktylii , którą zaprezentuję Wam niebawem . 😉

6. WSPOMAGAJĄ PAMIĘĆ

Cukry zawarte w owocach stymulują nasz umysł do lepszej, bardziej efektownej i dłuższej pracy. Tutaj świetnym owocem jest banan, który ma dużą zawartość magnezu. Mimo dość sporej ilości kalorii to super sprawdza się jako przekąska dla dzieci do szkoły 😉

7. WPŁYWAJĄ KORZYSTNIE NA NASZE SAMOPOCZUCIE I ZDROWIE PSYCHICZNE

Jakiś czas temu zostało udowodnione, że jedzenie już jednego banana dziennie pomaga w walce z depresją oraz zabezpieczyć się przed nią. Owoce te zawierają tryptofan, który jest aminokwasem egzogennym, czyli takim, którego nam samodzielnie organizm nie dostarcza i trzeba go przyjmować wraz z pożywieniem. Podczas rozkładu tego aminokwasu wytwarza się nasza ukochana serotoninka, która jak wiadomo jest cudowna jeśli chodzi o nasz dobry nastrój. Dodatkowo witamina „C”, która występuje przede wszystkim w owocach cytrusowych jest bardzo korzystna jeśli chodzi o dobry nastrój.

8. OBNIŻAJĄ RYZYKO ZACHOROWAŃ NA WIELE CHORÓB

Kolejny raz podkreślę ten zbawienny błonnik występujący w owocach, który łączy się ze szkodliwym cholesterolem (nie występującym w owocach) i zmniejsza ryzyko wchłonienia go z jelit do krwi. A jak wiemy zdrowsza krew=zdrowsze serce. Codzienna porcja owoców zmniejsza prawdopodobieństwo raka, nadciśnienia tętniczego i miażdzycy. Jeśli chodzi o zabezpieczenie się przed tego typu chorobami to świetnymi owocami są: winogrona, owoce jagodowe i cytrusowe.

9. WSPOMAGAJĄ WZROK

Za proces widzenia odpowiedzialna jest witamina „A” występująca w morelach czy brzoskwiniach. Z kolei zawarte w jagodach barwniki są podobne do tych, które są również w plamce żółtej.

10. POKRCIE NIEZBĘDNYCH WITAMIN I SKŁADNIKÓW MINERALNYCH

Jedząc owoce jesteśmy w stanie pokryć niezbędne witaminy i składniki mineralne. Jest to możliwe  tylko wtedy gdy jemy różnorodne owoce. Jednak nie tylko owocami człowiek żyje (chyba, że jest fruktorianinem ) i do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebujemy znacznie więcej. Jasne, można przeżyć na samych owocach, ale aby to zrobić trzeba byłby się nieźle natrudzić, by zaspokoić wszystkie wartości odżywcze, potrzebne do funkcjonowania naszego organizmu. Co nie zmienia faktu, że są one dla nas niezbędne i nie trujmy siebie i innych (szczególnie dzieci, za które jesteśmy odpowiedzialni) niezdrowym jedzeniem.
Można żyć smacznie i zdrowo ! 🙂

31 comments
  1. Smakowitości, nie dość, że zdrowe, to jeszcze poprawiające nastrój. 🙂 Takich witamin nie żałuję sobie. 🙂

    1. Super 👍🏻 ja również 😍❤️

  2. Uwielbiam! Nie tylko na słodko. W mojej kuchni goszczą bardzo często 🙂

  3. Również uwielbiam owoce, no ale, kto ich nie lubi? 😉 ze swojej strony mogę dodać, że owoce to również źródło węglowodanów (np. banan). Zdrowe są również suszone owoce – błonnik w nich zawarty powoduje, że poziom cukru we krwi wolniej się podnosi i wolniej opada. Oczywiście, są bardziej kaloryczne, ale… nadal bardziej zdrowe niż batony czy ciastka 😉

    1. Oj uwierz mi znam takiego gagatka, który boi się nawet czasami spróbować owoce. 😂 A z nich lubi i jadą tylko banany i czasami jak go namowie to brzoskwinie, nektarynki lub jabłka. Nic innego nie tknie 😭😭😭 Dziękuje za te informacje 🤗

  4. Uwielbiam owoce i nie trzeba mnie do nich przekonywać. Wspaniałe zdjęcia :)!

    1. Bardzo się cieszę 😍❤️

  5. 11. Są po prostu smaczne 😉

  6. W sumie to mam dwa ważne powody, dla których warto jeść owoce: 1. są smaczne 2. są zdrowe. Tego pierwszego nawet mi brakuje na twojej liście 😛 Świetne zestawienie!

    1. Pare razy podkreślałam ze są przepyszne 😜 cieszę się, ze Ci się podoba 😍😍

  7. Ja ostatnio jestem na diecie multiowocowej :)) Uzupełniam wszystkie braki witaminowe i czuję się coraz lepiej!

    1. Chyba tez spróbuje tej diety, bo wiele dobrego o niej słyszałam 🤗

  8. A dla mnie są świetnym zamiennikiem słodyczy 🙂 Lubię robić koktajle owocowe, dobrze sycą. A te wszystkie korzyści, o których napisałaś tylko zachęcają by je jeść. Ale umiar być musi! 😉

    1. Super ! Tez uwielbiam koktajle owocowe 😍Cieszę się, że zachęcają 😃 oczywiście, ze musi być umiar, ponieważ to są jednak cukry 😃

  9. No muszę się przyznać, że faktycznie baaardzo rzadko jadam owoce, mimo że niektóre uwielbiam (melony

    1. Trzeba częściej po nie sięgać 😍💪🏻

  10. Bardzo fajnie napisane, aż zachęciłaś mnie do jedzenia owoców, chyba jutro w sklepie kupię sobie zapas na jakiś czas haha 🙂 zapraszam tez do mnie na blog: https://malgorzata86-fotografie.blogspot.com/

    1. Super 🤗 kupuj kupuj 😉

  11. Świetny wpis! Faktycznie masz rację, Polacy nie jedzą ani warzyw ani owoców. Głównie w ich koszykach sklepowych można zobaczyć ciastka, ciasteczka i inne dziwactwa zaśmiecające wnętrzności. A przecież tak jak napisałaś, lepiej wziąć słodki owoc, który przynajmniej ma jakieś dobrodziejstwa dla naszego organizmu 🙂

    1. Niestety tak jest . Mam nadzieję, że niedługo to się zmieni 🤗

  12. Koniecznie muszę podrzucić Twój artykuł mojej córce, bo zupełnie (nie wiedzieć czemu, wszyscy domownicy uwielbiają zarówno owoce jak i warzywa) nie docenia wartości tych produktów.

    1. To koniecznie podrzuć! Może to pomoże 😍

  13. Też zastanawiam się nad tym jak można nie lubić owoców. Przecież są tak pyszne i mają tyle zdrowotnych wlaściwości, że nie można ich nie jeść. Dla mnie słodycze mogą nie istnieć, bo o wiele bardziej wolę owoce i w pełni zgadzam się z Twoim fenomenalnym wpisem. 🙂

    1. Baaaardzo mnie cieszy i ogromnie dziękuje ❤️

  14. Uwielbiam owoce za pyszny smak, za witaminy, o których piszesz i inne dobroczynne działanie. 🙂

    1. Cieszę się 😍 ja również 🤗

  15. […] dobrego nastroju. Jedz owoce i warzywa- duuużo:) Cenny okazuje się banan, o którym pisałam tutaj.  Nie zapominajmy też o ruchu, który jest źródłem darmowych endorfin […]

  16. Ciekawie zobrazowany artykuł:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *